deondernemer.nl – 28 Februari 2017
De reputatie van de pensioensector ligt aan diggelen. Nu het waardevaste pensioen een mythe blijkt, worden pensioenfondsen gewantrouwd door gepensioneerden en deelnemers. Het vertrouwen moet terug, maar hoe? Daarover is de sector hopeloos verdeeld…
Ik gebruik het woord pensioen niet meer. Dat is besmet. Ik spreek over inkomen voor later”, zegt Arthur van der Wal, directeur pensioenen bij Nationale Nederlanden. ,,We hebben zekerheden verkocht die er niet zijn”, erkent Peter Borgdorff, bestuursvoorzitter van pensioenfonds PFZW.
Communicatie pensioensector
Het Nederlandse pensioenstelsel komt altijd als een van de beste uit internationale vergelijkingen, maar daar kopen deelnemers en gepensioneerden niets voor. Zij zien hun pensioen elk jaar minder waard worden en de pensioenleeftijd omhoog gaan.
Natuurlijk balen de pensioenfondsen van deze situatie. Maar ze vechten met één hand op de rug gebonden, klagen ze. De strenge boekhoudregels verbieden ze de pensioenen te verhogen, en de pensioenleeftijd wordt door de politiek bepaald. Zelfs in de communicatie met deelnemers bepalen de toezichthouders wat mag. ,,Wij kregen een compliment van toezichthouder AFM over onze communicatie”, zegt Albert Akkerman, bestuurder bij pensioenfonds PMT. ,,Het hele jaar waarschuwden we onze deelnemers dat we mogelijk moesten korten. Dat was heel goed, volgens de AFM. Uiteindelijk was het niet nodig. Toen waren de deelnemers boos dat we ze het hele jaar voor niets bang hadden gemaakt.”
Marketing
Maar ruzie met de toezichthouder valt niet goed bij de fondsen. Ligt de oplossing in betere marketing? Met afgunst kijkt de pensioensector naar Volkswagen. Dat lijkt totaal geen last te hebben van het schandaal met de sjoemelsoftware. Waarom blijft de klant Volkswagen trouw? Omdat het een goede auto is? De Nederlandse pensioenen zijn ook goed, maar daar geloven steeds minder mensen in.
Klik hier voor het originele artikel